Vindt u het lastig om uw kerk sterk in beeld te krijgen?

Uw kerk bruist, van binnenuit: diensten, maaltijden, filmavonden, vakantiebijbelschool, etc. Vrijwilligers steken veel tijd in het kerkenwerk. Toch komt er soms maar een klein aantal mensen op de activititeiten af.  Je kunt dan het gevoel krijgen dat alle inspanningen voor niets zijn. En de vraag dringt zich op "Voor wie doen we het eigenlijk?"

In mijn training “Op weg naar een bloeiende gemeente” ga ik samen met u aan de slag, om uw gemeente te positioneren en te presenteren als een moderne, eigentijdse gemeente, waar het bruist met effect. De pr van uw gemeente krijgt een boost. 

Het resultaat na negen maanden

Uw kerk heeft een heldere positionering en weet zich te onderscheiden

U raakt de juiste toon om mensen te bereiken en aan te spreken

U weet verbinding te maken met de mensen uit de doelgroepen

U bent in staat de juiste middelen in te zetten om uw activiteiten onder de aandacht te brengen

De opbouw van de training

Het is een programma van negen maanden, dat elke maand kan starten. De training bestaat uit een startsessie, twee bijeenkomsten en een afsluitende bijeenkomst. Tussendoor krijgt u drie onlinelessen. Na elke les werkt u aan een opdracht, waarop u via skype feedback ontvangt. Alle lesmateriaal komt online beschikbaar.  

Samen doorlopen we deze zes modules

Met wie heeft uw kerk te maken?

Het verhaal van uw kerk - missie / visie / kernwaarden?

Een kloppend communicatiebeleid

Hoe vindt u de weg in medialand?

Leer schrijven met impact

Uw kerk in de picture!

Anderen over Marina

Marina is een professional, die kennis en deskundigheid op het gebied van communicatie, journalistiek en redactie prima weet te combineren met grote betrokkenheid en empathie. Ze werkt efficiënt, houdt zich aan afspraken en denkt ook nog eens prima mee met de ontwikkeling van communicatieconcepten. Argumenteert scherp, maar is ook gevoelig voor andere meningen en de omgeving waarbinnen ze werkt. Dat alles maakte haar een uitstekende teamplayer.

Otto Sondorp, predikant Santpoort-Noort

Benieuwd of ik u kan helpen?

Laten we dan eens kennismaken! In een telefoongesprek of via Skype. Ik beantwoord dan uw vragen en schets mijn mogelijkheden. Pas als het vertrouwen er is dat ik u kan helpen, zetten we de volgende stap.

Gesprek inplannen

Live

Module 1 – Met wie heeft uw kerk te maken?

De context en doelgroepen van uw kerk. U gaat zich verplaatsen in uw relatienetwerk en de doelgroepen van uw kerk. In welke omgeving/context staat de kerk? Wie wonen of werken er? Zijn dit doelgroepen? Waarom? Wat wil de kerk met deze doelgroepen? We proberen ons ook in te leven in behoeften van deze doelgroepen. We gaan bepalen in hoeverre we in deze behoeften kunnen voorzien.

Aan de slag:

  • breng het krachtenveld rond uw kerk in kaart
  • lever dat in
  • ik bespreek dat via skype

Resultaat: u hebt uw relatienetwerk en doelgroepen duidelijk in beeld

Videoles

Module 2 – Het verhaal van uw kerk:
missie / visie / kernwaarden

We gaan een beetje de diepte in en bezinnen ons op vragen als:
Wat is een missie? Een visie? Wat zijn kernwaarden?

Dat gaat u daarna vertalen naar de situatie in uw gemeente:

  • waartoe is uw kerk op aarde?
  • waar richt uw kerk zich op
  • welke waarden zijn belangrijk voor uw gemeente?

Welke stappen zijn er nodig om missie – visie – kernwaarden voor uw gemeente te formuleren? Waar moet je op letten? Do’s en don’ts. Ook krijgt u enkele voorbeelden te zien van een kerk met
een duidelijke missie/visie.

Aan de slag:

  • missie / visie / kernwaarden opvragen of
  • stappen zetten om deze te gaan formuleren.

Resultaat: u kunt het verhaal van uw kerk vertellen aan verschillende doelgroepen, in de vorm van een ‘pitch’

Live

Module 3 – Een kloppend communicatiebeleid

Om ervoor te zorgen dat iedereen in uw gemeente de boodschap consequent en op dezelfde manier vertelt, is het nodig dat er een plan achter zit. Anders blijft het gewenste effect uit. Daarom behandel
ik in deze les de theorie over organisatie- en communicatiebeleid en de stappen van een communicatiebeleidsplan. Ook gaan we na – aan de hand van de missie / visie / kernwaarden uit module 2 – wat de kernboodschap voor uw gemeente kan zijn. Hoe vertaal je communicatiebeleid in acties? Ook dat komt langs in deze les. Ik laat zien hoe een actieplan er uitziet en geef enkele voorbeelden.

Aan de slag:

  • hoe ziet u missie / visie / kernwaarden terug in de uitingen van uw gemeente?
  • is er al communicatiebeleid geschreven? Een kritische blik op wat er ligt.
  • maak een opzet voor communicatiebeleid- en actieplan

Het resultaat: u kunt communicatiebeleid formuleren en dit vertalen in een actieplan

Videoles

Module 4 – Hoe vindt u de weg in medialand?

Een plan kan nog zo goed doordacht zijn, het resultaat staat of valt met de inzet van de juiste middelen. Maar hoe weet je nu wat voor jouw plan de meest geschikte middelen zijn? Hoe kies je uit het woud van middelen, de juiste? In deze les maak ik u mediawegwijs. U krijgt inzicht in de eigenschappen van de diverse communicatiemiddelen en u bent in staat om de ideale combi te bepalen voor uw communicatieacties.

Aan de slag:

  • vul uw communicatieplan aan met middelen

Resultaat: u kunt een communicatieplan schrijven vanuit doelstelling, met oog voor doelgroep, met doordachte inzet van middelen

Webinar

Module 5 - Leer schijven met impact

Anders dan de videolessen die u op uw eigen tijd kijkt, is dit een les online waarvoor iedereen tegelijk inlogt. In dit webinar ontvangt u tips en trucs voor het schrijven van teksten die het verschil maken, zowel voor print als voor online media. Als extraatje bij deze les ontvangt u het 11-puntenschema voor heldere taal. Ik bespreek teksten die u zelf inbrengt.

Aan de slag:

  • schrijfopdrachten concreet voor eigen projecten, variëren met middelen en media.

Resultaat: u hebt tools om teksten te schrijven die aanspreken, u kunt berichten maken voor diverse offline en online media

Live

Module 6 - Uw kerk in de picture! 

Deze laatste module begint met een video waarin ik de volgende elementen behandel:
Wat is er nodig om het verhaal van uw kerk goed te kunnen vertellen?

  • plan - boodschap – doel - doelgroep – acties – media – timing
  • aantrekkelijke tekst en beeld
  • resultaten meten en doelen bijstellen

Aan de slag:

  • alle elementen van hierboven gaat u voor uw gemeente inventariseren en verwerken in een verhaal (story)

Resultaat: het verhaal - Zo gaan wij onze kerk in de picture zetten!

Afsluiting
In een vrolijke bijeenkomst krijgen alle cursisten de mogelijkheid om het verhaal van hun gemeente te vertellen. Een idee is om mensen uit de doelgroepen uit te nodigen, die feedback mogen geven op uw verhaal.

Kennismaken met Marina