De 'Lampjes' van Alphatekst

Hier deel ik mijn ervaringsverhalen in de vorm van blogs, video's of artikelen. Over taal, social media, religie of verhalen van mensen in de kerk van vandaag. In de hoop dat mijn Lampjes een bron van ideeën en inspiratie mogen zijn voor iedereen die effectieve communicatie in de kerk een warm hart toedraagt en daarmee de zichtbaarheid van de kerk wil vergroten.

Lampjes ontvangen van Alphatekst

Verhalen met spirit - verhalen die raken

Wil je als kerk of organisatie persoonlijker, aansprekender en overtuigender communiceren? Boor dan de verhalen van gemeenteleden of medewerkers aan en benut ze.

Verhalen verbinden, ook in het kerkblad (2)

Hoe kun je nu in het kerkblad ruimte maken voor persoonlijke verhalen van gemeenteleden? En wel zo dat het recht doet aan de verteller en waarde toevoegt aan het blad? Tips uit mijn kerkbladpraktijk

Verhalen verbinden, ook in het kerkblad

Verhalen van mensen in het kerkblad maken het blad aantrekkelijker om te lezen. En daar doen we het toch voor? Maar wat is de kracht van verhalen?

2020 - het jaar van de verandering

In de communicatie bij veranderingen spelen verhalen een cruciale rol. Ook in de kerk. De nieuwe focus van Alphatekst.

Laat zien waar je voor staat en kom uit voor je identiteit en je missie.

Dat is ook een boodschap voor kerken. Ik onderschrijf deze boodschap van harte en ondersteun en adviseer kerken graag bij deze opdracht. In Alphen aan den Rijn e.o. geven 11 protestantse kerken en diverse ideële organisaties gehoor aan deze oproep. Zij geven acte de presence op 5 oktober, op de Inspiratiemarkt Alphen aan den Rijn e.o. Deze inspiratiemarkt is een initiatief van de stichting Inspiratie Alphen e.o. Als communicatieadviseur heb ik dit evenement samen met een projectteam (dat voornamelijk bestaat uit predikanten) van de grond getild. Kerken en organisaties stimuleren om zo hun verhaal onder woorden te brengen dat ze dat kunnen overbrengen aan een groter publiek. Ook dat is communicatie! #kerken #inspirerend je verhaal vertellen #evenement Meer weten over de Inspiratiemarkt? Kijk op Facebook, Inspiratiemarkt Alphen aan den Rijn e.o.

Lampje - ‘Samenbinden, vertegenwoordigen, aanmoedigen’

Koning Willem Alexander druk in drie kernwoorden uit hoe hij koning wil zijn. Maar ook organisaties, bedrijven en kerken hebben kernwoorden nodig om te laten zien waar ze voor staan. Kernwaarden en ambitie zijn belangrijke bouwstenen in de communicatiestrategie.

Lampje - Een missie: voor het ware 'Oranjegevoel'

Heeft uw kerk een missie? Vier redenen om hieraan te werken.

Lampje 2 - De kerk heeft goede pr nodig!

Om in beeld te komen bij haar doelgroepen heeft de kerk goede pr nodig. Dat vraagt om strategie en keuzes maken. Druist dat niet in tegen de gedachte dat de kerk er is voor iedereen?

Nieuw: de Lampjes van Alphatekst

Hoe kunnen we werken aan de zichtbaarheid van onze kerk? Hier lees je een nieuwe blogserie onder de naam: 'de Lampjes van Alphatekst - over effectieve communicatie, heldere taal, profilering en zichtbaarheid van de kerk.

Gij of gij, Zijn komst of zijn komst?

Onlangs redigeerde ik een interview voor Kerken rond Rijn & Gouwe, het kerkblad waar ik eindredacteur van ben. Ik durf dan best te vertrouwen op mijn talenkennis, maar soms laat die me toch in de steek. Zoals deze keer..

Ja, ik ontvang graag de Lampjes van Alphatekst in mijn mailbox