"Practice what you preach". Dit was voor mij de ultieme motivatie om mijn eerste filmpje op te nemen. Het is de aftrap van een verandertraject voor Alphatekst.
Zoals we later zullen zeggen: ‘er is een tijd voor en een tijd na corona’, zo wil ik dit moment markeren in het jaar waarin Alphatekst vijf jaar bestaat. Ik ga verhalen ophalen en inzetten, om veranderprocessen in de kerk te begeleiden. Verandercommunicatie wordt mijn nieuwe focus.
Inzicht
Het filmpje nam ik op vlak voordat ik een online training verandercommunicatie inging. Het werd een trainingsdag van inzichten en vergezichten. De belangrijkste was deze:
De aanpak van de communicatie bij veranderingen wordt allereerst bepaald door het type organisatie waar deze veranderingen worden doorgevoerd.
Of je nu bijvoorbeeld veranderingen doorvoert in een kerk of in een ict-bedrijf, dat maakt wel iets uit. In een organisatie als de kerk draait het om mensen, het netwerk en de ideële boodschap, een ict-onderneming (kortweg) wordt geregeerd door processen, resultaten en efficiency. De kritische succesfactoren bij veranderingen zijn voor deze organisaties verschillend. In een kerk zal de communicatiefocus vooral liggen op uitleg, motivatie en draagvlak, in een ict-bedrijf vooral op het informeren over het proces, de benodigde stappen om de eindresultaten te halen. Het is iets om je rekenschap van te geven wanneer je een verandertraject inzet.