‘Samenbinden, vertegenwoordigen, aanmoedigen’
Ik geef het toe. De afgelopen vijf jaar was ik niet zo bezig met de manier waarop onze koning Willem Alexander zijn koningschap invulde. Het maakte kennelijk weinig indruk. Tot afgelopen Koningsdag.
Publicatiedatum: 30 april 2018
Ik geef het toe. De afgelopen vijf jaar was ik niet zo bezig met de manier waarop onze koning Willem Alexander zijn koningschap invulde. Het maakte kennelijk weinig indruk. Tot afgelopen Koningsdag.
Wat gebeurde er? Ik werd geraakt door een paar woorden die Willem Alexander sprak voor de camera, terwijl het bezoek aan Groningen nog in volle gang was. De presentator, Dionne Saks, wist het koningspaar even voor de camera te krijgen. Een mooi interview, kort maar spontaan en eerlijk. De woorden die bij mij vooral bleven hangen waren ‘samenbinden, vertegenwoordigen, en aanmoedigen’. Juist die drie woorden had ik ’s morgens op de radio ook gehoord, tijdens een terugblik op vijf jaar koningschap. Ze werden aangehaald omdat ze duidelijk maken hoe koning Willem Alexander koning wil zijn. In 2013 sprak hij in zijn in inhuldigingstoespraak: ‘"Ik wil verbindingen leggen, verbanden signaleren en uitdragen wat ons, Nederlanders, verenigt (…)”. En nu, op Koningsdag 2018 in Groningen klonken ze opnieuw. En wellicht in de tussentijd ook vele malen, voor of buiten het zicht van de camera’s.
Deze drie werkwoorden vatten samen wat de ambitie is van koning Willem Alexander. Hoe hij zijn rol als koning voor het Nederlandse volk wil vervullen. Door het Nederlandse volk te vertegenwoordigen, door mensen met elkaar te verbinden en door hen aan te moedigen (zie ook de website van het Koninklijk Huis).
Wat maakte op mij nu zo’n indruk? Niet de woorden op zich, maar vooral het feit dat Willem Alexander deze werkwoorden zelf opnieuw aanhaalt als de rode draad, de leidraad in zijn werk. Ik had me dat nooit zo gerealiseerd maar kan me er nu alles bij voorstellen. En wie niet? Want ze geven precies aan hoe hij zich als koning aan het volk manifesteert: hij vertegenwoordigt Nederland op allerlei niveaus en momenten in het buitenland; hij (wat zeg ik, zijn hele gezin!) moedigt Nederlandse sporters aan bij grote sportwedstrijden, maar evengoed moedigt hij kinderen aan bij de jaarlijkse Koningsspelen. Ook luistert hij naar en is hij in gesprek met gewone Nederlanders, waar en in welke omstandigheden ze ook verkeren. De ramp met de MH17 brengt dit – hoe droevig ook – misschien wel het meest prangend in beeld. ‘Samenbindend, vertegenwoordigend, aanmoedigend’, zo wil Willem Alexander koning zijn en als koning gezien worden.
Ambitie, kernwoorden (kernwaarden). Ze bepalen het handelen van onze koning en koningin. Maar net als hij heeft elke iedere organisatie – hoe groot of klein ook, commercieel of niet – een ambitie en kernwoorden. Ze drukken uit waar de organisatie voor staat, wat ze wil bereiken.
Het is soms zoeken naar die kernwoorden en ambitie. Dat merk ik bij mijn klanten. Ik werk onder meer met kerken, met goededoelenorganisaties, diaconale instanties en vrijwilligersorganisaties. Mijn klanten vragen zich soms af hoe zij aan de buitenwereld kunnen laten zien waar hun organisatie voor staat en wat hun ambitie is. Met andere woorden: hoe zij de kernwaarden en -woorden van de organisatie (kerk of bedrijf) in hun communicatie kunnen verweven.
Mijn antwoord: door het verhaal (de story) van de organisatie, de kerk of het bedrijf te vertellen. Dat verhaal moet de ambitie en de kernwoorden zo vertellen dat het indruk maakt en blijft hangen bij degenen die het horen. Het is ook belangrijk dat alle vertegenwoordigers van een organisatie dat verhaal kunnen vertellen, zo kort en bondig mogelijk. Als een soort pitch. Onlangs heb ik met een kerkenraad in de gemeente Doorn de aanzet van zo’n verhaal gemaakt, door op zoek te gaan naar de kernwaarden van de kerkelijke gemeente. Een nuttig traject omdat het de basis vormt voor een nieuwe communicatiestrategie.
Hoe vertel je het verhaal van een organisatie, van een kerk of een bedrijf? Dat kan op allerlei manieren: in een powerpointpresentatie, een folder, 1-minuutvideo of via een pitch. Maar vooral, door de kernwoorden gewoon te doen, net als onze koning Willem Alexander.
Wilt u ook communiceren vanuit de kernwoorden en -waarden van uw organisatie? Ik kan u helpen het verhaal van uw organisatie te ontdekken, te verwoorden en uit te dragen. Wilt u weten hoe? Neem dan contact met mij op via marina@alphatekst.nl of bel 06-12076835.