Verhalen verbinden, ook in het kerkblad

Publicatiedatum: 8 mei 2020

Als communicatieadviseur krijg ik nogal eens de vraag: “hoe kunnen wij ons saaie kerkblad een beetje opvrolijken?ˮ Meestal stel ik een tegenvraag: “Wat maakt het blad volgens jullie saai?” en hoor ik dan: “De opmaak is zwart-wit en niet meer van deze tijd, het is een aaneenschakeling van teksten die niet uitnodigen om te lezen, de onderwerpen spreken niet zo aan, we weten niet goed hoe je van slecht geschreven teksten iets leesbaars kunt maken.”

Ja, allemaal zaken die een blad niet uitnodigend maken en waar ik zo een aantal verbetertips voor zou kunnen geven. Wat ik echter minder vaak terug hoor is, dat men ‘human interest’ mist. Terwijl ik weet dat dat element het kerkblad juist een enorme boost kan geven: hoe meer verhalen van mensen, hoe groter de herkenning, hoe beter het blad werkt en wordt gelezen. En daar doen we het toch voor? Om gelezen te worden en ons zo met elkaar verbonden te voelen?

In deze blog maak ik duidelijk hoe de kracht van verhalen werkt en illustreer ik dit met het verhaal van Karin.

 

Ieder mens heeft verhalen in zijn hoofd.

“Weet je nog …

… die verjaardag vijf jaar geleden..?

… die verrassing op Schiphol, toen we terugkwamen van vakantie …?

… die logeerpartij bij opa en oma in de zomervakantie …?

… dat schoolreisje in groep 8 van de basisschool …?

En vul maar in.

 

herinneringen

 

Herinneringen

Zo heeft ieder mens herinneringen in zijn hoofd aan mooie, fijne, droevige, bijzondere gebeurtenissen of ervaringen. En het bijzondere is dat die herinneringen altijd de vorm hebben van een verhaal: met een begin, een midden en een eind, een persoon, een paar gebeurtenissen, iets spannends... en de afloop. Elke herinnering is een verhaal.

Als we die herinneringen doorvertellen, gebeurt er niet alleen iets bij degene die vertelt, maar ook iets bij degene die luistert: onbewust krijgt hij in zijn hoofd beelden bij het verhaal dat wordt verteld. De beelden nemen hem mee, kunnen een verlangen wakker maken of een gevoel oproepen.

Wat ik hiermee duidelijk wil maken, is dat verhalen altijd iets doen bij degene die luistert of leest.

En dat is precies de reden om ze ook in het kerkblad te plaatsen.

 

Binding met de ‘club’

Als het goed is, wordt het kerkblad op ieder huisadres bezorgd, op papier of digitaal, en met een zekere regelmaat. Die regelmaat zorgt voor binding met ‘de club’. Of die club nu een sportclub, een koor of een kerk is. Een clubblad draagt bij aan de betekenis die de club in jouw leven heeft. Mits er lezenswaardige en aantrekkelijke artikelen in staan, waar de lezer iets aan heeft, of iets bij voelt. En dat zijn onder andere verhalen van mensen, want die blijven hangen, die vertel je door; door die verhalen kun je met de ander meevoelen; verhalen spreken tot de verbeelding, roepen herinneringen op; alsof het jouw verhaal is.

 

Verhalen delen schept een band

Mensen vormen de ruggengraat van een kerkelijke gemeente. Ze zijn sociale wezens, iets wat in deze tijd grote dilemma’s oplevert. Hoe kunnen wij als gemeente nog binding ervaren? Het antwoord laat zich inmiddels raden: door verhalen van gemeenteleden te delen. Mensen zijn de kern van een gemeente, mensen zoeken de verbondenheid met elkaar.

We zijn ook op zoek naar herkenning, en die vinden we in de verhalen van anderen met wie we ons verbonden voelen. Daarom hebben we verhalen nodig van anderen, in het blad van de club waarmee we ons verbonden voelen. De club (de kerk) die bestaat uit mensen met wie we iets delen, dingen samen doen, beleven of die dezelfde overtuiging aanhangen, die zich laten inspireren door dezelfde bron. Kortom, mensen met wie we ‘iets’ gemeenschappelijk hebben. In een organisatie is dat de passie voor het werk, in de sportvereniging is de liefde voor de sport, in de kerk is dat het geloof.

Het bijgaande verhaal is een mooi voorbeeld van hoe het geloof verschil kan maken in iemands leven. Het is het verhaal van Karin, verschenen op 18 januari 2020, in Kerken rond Rijn & Gouwe.


Hoe kun je nu in het kerkblad ruimte maken voor het verhaal van geloofsgenoten? En wel zo dat het waarde toevoegt aan het gehele blad? In een volgend artikel deel ik 10 tips uit mijn praktijk als eindredacteur van kerkbladen.

 

Ik wil via de mail Lampjes ontvangen

Ja, ik ontvang graag de Lampjes van Alphatekst in mijn mailbox